איך מחלקים את הדירה בגירושין? (מדריך)

גירושין הם תהליך מאתגר הדורש פעמים רבות מבני הזוג לקבל החלטות קשות, לרבות חלוקת הרכוש המשותף. אחד מהנכסים המשמעותיים ביותר שבני זוג עשויים להזדקק לחלק הוא דירת המגורים. 

הבנת אופן קביעת זכויות הקניין והשיטות השונות של חלוקת הדירה יכולה לסייע בסוגייה מורכבת זו ולהבטיח תוצאה הוגנת לשני הצדדים המתגרשים.

 

כיצד נקבעות הזכויות בדירה בגירושין?

כדי לחלק דירה בגירושין, חשוב לקבוע תחילה את הזכויות הרכושיות של כל אחד מבני הזוג. רכוש שנרכש במהלך הנישואין נחשב בדרך כלל לרכוש זוגי, בעוד נכסים שהושגו לפני הנישואין או באמצעות ירושה או מתנות נחשבים לרכוש נפרד. הדירה, אם נרכשה במהלך הנישואין, היא ככל הנראה רכוש משותף ונתונה לחלוקה.

הסכמי ממון הנערכים לפני נישואין ולאחר הנישואין יכולים למלא תפקיד משמעותי בקביעת זכויות רכושיות. חוזים מחייבים מבחינה משפטית אלה מתווים את חלוקת הנכסים והחובות במקרה של גירושין. אם לבני זוג יש הסכם תקף, זה יכול להשפיע באופן משמעותי על אופן חלוקת הדירה.

 

כיצד ניתן לחלק דירה בגירושין?

ישנן מספר דרכים לחלק דירה בהליך גירושין, כאשר לכל שיטה יתרונות וחסרונות.

  1. מכירת הדירה וחלוקת הרווחים: מכירת הדירה וחלוקת התמורה היא אופציה פשוטה. שיטה זו מאפשרת לשני הצדדים לנתק את הקשר עם הנכס ומעניקה לכל אחד מהם חלק מהרווחים לשימוש כרצונו. עם זאת, זו לא האופציה הטובה ביותר אם שוק הנדל"ן בירידה או אם אחד מבני הזוג רוצה להישאר בדירה.
  2. אחד מבני הזוג קונה את חלקו של השני: אם אחד מבני הזוג מעוניין לשמור על הדירה, הוא יכול לקנות את חלקו של בן הזוג השני. למרות ששיטה זו מאפשרת לאחד מבני הזוג לשמור על הבעלות בנכס, ייתכן שהיא לא תהיה ישימה אם לבן הזוג הרוכש אין את האמצעים הכספיים לקנות את חלקו של השני.
  3. בעלות משותפת: במקרים מסוימים, זוגות מתגרשים עשויים לבחור להמשיך להיות בבעלות משותפת על הדירה, במיוחד אם יש להם ילדים והם רוצים לשמור על יציבות. הסדר זה דורש רמה גבוהה של אמון ושיתוף פעולה בין בני הזוג. בעלות משותפת יכולה להיות זמנית או ארוכת טווח, עם פוטנציאל שאחד מבני הזוג ירכוש את חלקו של השני במועד מאוחר יותר.

 

מהם הגורמים המשפיעים על חלוקת דירה בגירושין?

מספר גורמים יכולים להשפיע על חלוקת הדירה בהליך הגירושין. ההפרשות הכספיות של כל אחד מבני הזוג כלפי הנכס, כגון המקדמה, תשלומי המשכנתא ועלויות האחזקה, יכולות להשפיע על החלטת בית המשפט. בנוסף, ניתן להתחשב בפוטנציאל ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג, שכן בן זוג בעל הכנסה גבוהה יותר עשוי להיות בעמדה טובה יותר לתחזק את הדירה.

גם תקופת הנישואין יכול לשחק תפקיד חשוב בחלוקת הרכוש. נישואין קצרים יותר עשויים להביא לחלוקה שוויונית יותר של הנכסים, בעוד שנישואין ארוכים יותר עשויים להכניס שיקולים נוספים וזאת בהתבסס על התרומות והצרכים של כל אחד מבני הזוג. גורמים רלוונטיים אחרים, כגון נוכחות ילדים וצרכיהם, יכולים גם הם להשפיע על החלטת בית המשפט.

 

סיכום

חלוקת דירה במסגרת הליך הגירושין יכולה להיות תהליך מורכב מאוד, הדורש הבנה מעמיקה של זכויות רכושיות, דרכי החלוקה, השיקולים והגורמים שיכולים להשפיע על התוצאה. על ידי התחשבות בהיבטים אלה ופנייה לעורך דין לענייני משפחה, זוגות מתגרשים יכולים להבטיח לעצמם הליך פשוט יותר וחלוקה הוגנת ושוויונית של דירתם המשותפת.

גירושין

גירושין
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email