השפעת העיצוב העירוני על בריאות הציבור

מתכנני ערים, אדריכלים אשר מתבקשים לתכנן מרחבים או מוסדות ציבוריים, צריכים לקחת בחשבון הרבה מאוד פרטים לצורך תכנון ועיצוב, בין אם מדובר על רחוב, שדרה, גינה או כל מקום אחר המשרת את כלל הציבור או חלק ממנו.

אחד הדברים שיותר ויותר שמים לב אליהם בתהליכי תכנון המרחב הציבורי, היא השפעתו על בריאות הציבור. אם בעבר התפיסה היתה יותר פונקציונאלית והמטרה היתה לנצל את השטח באופן כזה שיהיה ניתן לעשות בו כמה שיותר דברים, לאכלס בו כמה שיותר פרטים, הרי שכיום המטרה היא גם לספק חוויה לציבור שעושה שימוש במקום וכן להתייחס לאופן בו הסביבה משפיעה על הבריאות, הפיזית והנפשית.

לדוגמא, כשמעצבים מקום, בין אם זה מבנה ובין אם מרחב פתוח, המטרה היא לייצר מקום ומרווח שנכנס אליו הרבה אור. אחת הסיבות לכך היא, שחושך וסגירות, משפיעה פחות טוב על בריאות הציבור מאשר כניסה של אור, בוודאי כשמדובר על אור שמש טבעי.

דוגמא הרבה יותר בולטת להשפעות עיצוב עירוני על בריאות הציבור, היא האופן בו המקום בנוי. המטרה היא שהציבור יוכל לעשות שימוש נוח ובטוח במרחב. אם יהיו מכשולים או יעמדו בפניו דברים לא בטוחים, אזי שאנשים עלולים להיפגע והם עלולים להתמודד עם פציעות וחבלות שונות.

 

דוגמאות לשימוש נוח ובטוח במרחב

אחת הדוגמאות הבולטות להשפעות עיצוב עירוני על שימוש נוח ובטוח במרחב, זה הימצאותם של אמצעי עזר שונים שיכולים לשרת את הציבור. למשל, מעקה בטיחותי, רמפות או שבילים במקום מדרגות, ספסלים למנוחה ועוד.

צריך לזכור שאנשים בכל הגילאים אמורים להיות מסוגלים להשתמש במרחב הציבורי ולכן צריך להקפיד שיהיו אמצעים ותנאים שיכולים לשרת את כולם. מי שיפגע במרחב הציבורי, עלול להזדקק לטיפול ולאחר מכן להליך שיקום במסגרת מכון פיזיותרפיה. זה יכול לפגוע בשגרת חייו וביכולת שלו להתפרנס.

דוגמא נוספת להשפעות העיצוב העירוני על בריאות הציבור, אפשר למצוא בשנים האחרונות בדמות מכשירי כושר שעומדים לטובת כלל הציבור באופן חופשי, בפארקים, גינות ציבוריות, חופים ומקומות נוספים.

מדובר על סט מכשירים שיכול להתאים לכולם, צעירים ומבוגרים, ומשרת אותם בשביל לבצע פעילות ספורטיבית. מי שהולך אל מכון פיזיותרפיה ומקבל שיעורי בית לתרגול, יכול להיעזר לא פעם במכשור זה לשם כך.

 

כיצד מייצרים סביבה נוחה ובטוחה

בשביל לעצב ולייצר סביבה נוחה ובטוחה, יש לקחת בחשבון 3 נקודות עיקריות:

תנאי שטח – יש לבחון את גודל השטח שעומד לרשותנו ובהתאם לכך לתכנן אותו. זה כמובן גם בהתאם לתקציב שאנחנו יכולים להשקיע בפרויקט.

המטרה של התכנון והעיצוב – מה בדיוק אנחנו רוצים להשיג בתוצאה הסופית של תהליך זה.

מי אמור לעשות שימוש במקום – בין אם זה כלל הציבור, ובין אם זו קבוצה מסוימת של אנשים, יש לאפיין את הצרכים שלכם, לתכנן ולעצב בהתאם.

פיזיותרפיה

פיזיותרפיה
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email