נגישות לאנשים עם מוגבלויות במעליות ומדרגות חשמליות

המרחב הציבורי יכול להיות אכזרי עבור אנשים עם מגבלות פיזיות שונות, אך חוק הנגישות קובע כיצד והיכן יש להנגיש את המרחב הציבורי כדי שלכל אחד ואחת תהיה הגישה לכל מקום. הגישה היא חלק בלתי נפרד מהשירות אותו עסקים ומקומות ציבוריים מספקים עבור משתמשים בדרך, גם כדי לעמוד בחוק אך בעיקר כדי לאפשר לכל אחד להיות לקוח, לקבל שירות ולהיות ככל אדם אחר בחברה. כשמדובר בבניינים חדשים, הנגישות היא חלק בלתי נפרדת מהתכנון והבניה בפועל, כשמדובר על בניינים ישנים יותר, קיים הצורך לבצע את השינויים תוך התאמות רבות. 

הנגשת התנועה במרחב הציבורי בין קומות עבור ציבור הנעזרים בכיסא גלגלים

אנחנו חיים בעולם בו הבנייה היא לגובה, בעיקר כי כבר לא קיימים שטחים לבנייה נמוכה. מסיבה זו בעיקר אחת הדרכים העיקריות להתנייד בין הקומות הנה באמצעות מעליות, מי שמתניידים עם כיסאות גלגלים חייבים במעליות רחבות ונוחות לשם כך, כפתורי המעליות צריכות להיות נגישות גם כן, כמו גם צריכות להיות מותקנות מערכות למניעת הסגירה של המעליות על כיסאות הגלגלים באמצעות חיישנים בדלת המונעים זאת. 

במקרים בהם המעליות קטנות מכדי להכיל כיסא גלגלים כיוון שנבנו לפני שנים רבות, או כאשר מדובר על מבנה קומתי שלא קיימת בו מעלית, ניתן להנגיש את הניידות בין הקומות בקומות באמצעות מעלון חיצוני או מעלון על גבי גרם המדרגות. 

הנגשת המרחב הציבורי עבור לקויי שמיעה וראייה

נגישות מתייחסת לכל סוגי הלקויות, ובעיקר לסוגי לקויות שמובילות לקושי בשימוש במעליות. עבור אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה קיימים כיום סימוני דרך המתריעים לקראת מעלית, בתוך המעלית עצמה יש להתקין כפתורים בכתב ברייל לצד כפתורי המעלית ומערכת כריזה המתריעה על הגעה לקומה מסייעת גם כן רבות להנגשת הנסיעה לאוכלוסייה זו. כשמדובר על אוכלוסיית כבדי השמיעה והחרשים מומלץ להתקין מערכת בולטת שמראה את ההגעה לקומה, ומומלץ עוד יותר להתקין מסך המשדר בהגעה לקומה אילו שירותים ומשרדים קיימים בה. 

חוק הנגישות בישראל

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות נחקק בשנת 1998 ומטרתו הייתה להגן על כבוד האנשים אשר מתמודדים עם מוגבלות, וגם את השתתפותם בחברה הישראלית באופן שווה. בשנת 2005 אושרה תוספת לחוק אשר קבעה חובה להנגיש מבנים, שירותים ותשתיות עבור אנשים אלה. בין היתר החוק קובע פטורים מהמתנה בתור לאוכלוסיות רבות, וביניהן אישה בהריון, אנשים עם מוגבלות ואנשים מעל גיל 80, סיוע במילוי טפסים, הצבת מכשירי החייאה, פטורים מתשלום ונגישות במקומות ציבוריים, בתחבורה ציבורית, בתחום החינוך, הדיור והתעסוקה. 

החוק הנו רחב ומתייחס לכל אספקט בחייהם של אנשים המתמודדים עם מוגבלויות שונות, החלק מנגישותם לבריכות ציבוריות, למתקני שעשועים וכלה בנגישותם במרפאות ובתי חולים, במשרדים ממשלתיים ובעסקים המספקים שירות לציבור. העיקרון הגדול שעומד מאחורי החוק הוא לאפשר לכל אדם הסובל ממוגבלות כל שהיא לקבל שירות וליהנות מהשירות כמו כל אדם אחר שאינו סובל ממגבלה. ניתן לקבל מידע רב על חוק הנגישות ואף להתלונן כאשר לא קיימת נגישות לנציבות לשוויון אנשים עם מוגבלות שהוא הגוף הממונה על אכיפת החוק וטיפול בתלונות הקשורות לו. 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email